Torstai 18.5.

Tänään piti mennä turistibussin kyydissä kiertoajelulle. Koska luin tiedot huonosti, odottelin tunnin bussia, jonka piti tulla 10-30 min välein. No, kun olin tunnin odotellut ja ihmetellyt, luin uudelleen lapun - ei kulje tänään koska LAKKO! :D Nauratti aika kovasti. Mutta sitten lähdin kävelemään lähikaduille ja tekemään tuliaisostoksia. Ei mennyt hukkaan sekään aika. Ihailin, ihailin ja ihailin. Kaikkea näkemääni.

Kadut on siistejä. Yhtenä iltana näin, kun koira pissasi keskelle tällaista katua. Omistaja kaatoi pullosta vettä päälle. :)

Näitä näkee. Suomessa ei niin paljon. :D


Lähikadut alkavat tulla tutuiksi. Mutta silti löytyy aina uuttakin.

Turistibussipysäkin lähellä oli katolinen kirkko. Mahtavan kokoinen tämäkin rakennus!
 





Yhden luokkahuoneen ikkuna - piparkakku ja kaupunkimaisema


Juteltiin Mireian kanssa hinnoista ja meiningistä ylipäänsä.

Hinta riippuu, onko Barcelonasta vai jostain lähialueelta, ja tunnin pituudesta. Lasten 4-18v hinta on lukuvuodelta 304-1517€ ja yli 18-vuotiailta 310-2299€ lukuvuodelta. Muskareiden hinta on 84-134€ riippuen kuinka monta tuntia on. Tämä järjestelmä on perin omituinen. Talo on julkinen eli siitä huolehtii kaupunki (koska lahjoittaja niin halusi), mutta musiikkikoulu on osin yksityinen. Jos oikein ymmärsin. Jotkin opettajat ovat meidän ns. Päätoimisia, osa sivutoimisia.


Hauska huomata, että meillä on Mireian kanssa hyvin paljon samaa ajatusmaailmaa opetuksessa - Orffilaisuuden ydin, musiikki kuuluu kaikille. Välillä väsyttää, mutta oppilaat antavat virtaa. Rakkaudesta lajiin, sanotaan. :) Neljännen opetuspäivän jälkeen aloimme tuntea todellista hengenheimolaisuutta - tämä on ollut erinomainen reissu!



Koulussa soitetaan paljon nokkahuilua. Sen historia on samankaltainen kuin Suomessa - oli kouluissa ja nyt vihattu… mutta nämä täällä sitä koittavat lisätä ja soittajia onkin kiitettävästi. Tänään kuuntelin, kun opettajista koostuva trio harjoitteli 3-äänistä. Se ON kaunista!


Itselleni tuttu, mutta ei käytössä oleva solmisaatio (do, re, mi, fa, so, la, ti) on täällä käytössä ja lapset tuntuvat sen todellakin osaavan. 


Tänään pääsin aluksi ihanan erityisoppilaan tunnille. Hän soitti pianolla ja Maria-Elenan (hänen ihastuttava opettajansa) kehittämien värinuottien avulla kirjoitti ne ylös. Oppilaalla on absoluuttinen sävelkorva ja tosi hienosti hommat hoitui. Ja ennenkaikkea ILOLLA!!!


Toisena tänään tapasin 10v soittoryhmän, joka oli samantapainen kuin maanantaina samaan aikaan. Nämä olivat vain todella paljon rohkeampia ja energisempiä. Tämän tunnin ohjelma oli todella orffilaista - sykettä, muotoja, liikettä, ksylofonit. (Tuo piparkakkuikkunakuva on siitä luokasta.)


Kiipesin yhteen torniluokkaan ja nappasin sieltä jokusen kuvan. Kyllä näissä maisemissa voisi opettaa. :D






Toisena ryhmänä oli 8vuotiaiden lauluryhmä. Kertakaikkisen valloittava opettaja tuo Mireia näillekin. Ilmeikäs, huumorintajuinen mutta oikealla tavalla tiukka. 


8-11vuotiaiden rytmiikka/Orff-ryhmässä 60min hujahti nopeasti. Ryhmä opetteli Mireian kanssa vietnamilaista keppitanssia. Oli rytmiikkaa, solmisaatiota, tanssia, kehosoittimia. Ja miten lapset nauttivat! Ja olivat innovatiivisia ja yrittivät tosissaan, jokainen. Hieman tuli kateellinen olo, kun itsellä ei ole tämän ikäisten ryhmiä viikottain. Näiden kanssa saa niin paljon enemmän jo tehtyä.


Illan päätteeksi oli vielä 10-vuotiaiden Orff-ryhmä, jotka soittavat laattasoittimia. Heillä oli ohjelmistossa Minun kultani kaunis on, josta yksi koulun opettajista oli tehnyt sovituksen. Nuotissa kyllä luki, ”Minun kulnati kaunis on”, mutta lähetin Mireialle suomenkieliset sanat. :) 

Ja, urani huippuhetki, sain laulaa heidän säestyksellään tämän kappaleen! Ja se kuvattiin. Tämä oli minulle lahja, että juuri nyt ottivat tämän ohjelmistoon. :) 


Enää yksi päivä jäljellä. On ollut onni päästä tänne tutustumaan erilaiseen kulttuuriin, musiikkikouluun, ihmisiin, kaupunkiin jne. Ennenkaikkea Mireiaan. Upea ihminen. Nyt harmittaa, kun en vuosi sitten keväällä mennyt kurssille Järvenpäähän, jossa hän opetti. Onneksi nyt pääsin tänne! 


Mutta, nyt unten maille ja huomenna virkkuna turistibussin kyytiin. Josko se nyt tulisi vähemmällä odotelulla! :D

















Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Perjantai 19.5.

Keskiviikko 17.5.